Vad?

Leveransen i en sammanställning av resultatet från enkätförfarandet består av tre viktiga delar.


Nummer 1

de radiella diagrammen från mätning med Meerci®™ av de enskilda platserna i ett område. Dessa diagram ger en omedelbar bild av platsernas kvaliteter.


Nummer 2

orsakerna bakom de uppmätta upplevelserna av varje plats. Orsakerna bakom upplevelserna ger information om vilka kvaliteter som ska bevaras och vilka brister som bör åtgärdas.


Nummer 3

ett stapeldiagram som visar vilka faktorer som upplevs mest positivt eller negativ för hela det avgränsade området som ingått i enkätundersökningen. Stapeldiagrammet för hela området ger information om vilka faktorer i hela området som är viktigast att bevara eller åtgärda.


Sammanställningen av resultat levereras i en powerpoint och i en mer utförlig rapport. All obearbetad data levereras också till beställaren.


Exempel på de tre delarna i leveransen här nedan är hämtade från avhandlingen Värdering av stadsmiljöer, en metod att mäta upplevelse (LTH 2009).



Formatet på leveranser har efter avhandlingen sedan utvecklats till tjänsteprodukten Meerci®™.



Exemplet trädgårdsstaden Ålsten, Stockholm

Deltagarnas värdering av upplevelsen på Ålstensgatan


Plats Ålstengatan

Sammanfattning av deltagarnas egna ord:

Utformning

Positivt

- ”Trevligt och hemkärt med den blå spårvagnen och de färgglada husen.”

-”Relativt låg bebyggelse.”

- Taken och färgsättningen fina”

-”Liten centrumkänsla.”

- ”Allén gör Ålstensgatan jättetrevlig.

- ”Tolvan passar in perfekt.”

-”12:an är ett begrepp för oss Ålstensbor.”

- ”Småstadskänsla.”

-”Gamla trevliga hus, bra utblick, bra kommunikation och affärer.”


Negativt

”Oroad för spårvagn över torget med ungar och gamla.”


Användning

Positivt

- ”Alltid trevligt att handla här.”

- ”Vi är alla glada över att spårvagnen nr 12 fått leva kvar trots hot om nedläggning och ersättningsbussar.

- ”Trevliga butiker, bra skött, mycket lite skadegörelse men ändå sällan folktomt.”

- ”Bra kommunikation till stan.

- ”Trevligt litet torg, med ganska bra utbud av varor.


Negativt

-”Här dog en statsminister 1945.”

-”Trängselavgifter kommer att förvandla området till en parkeringsplats.

Deltagarnas värdering av stadsbyggnadsfaktorer
i Ålsten som helhet

Kartbild

Blå linje

visar avgränsning för undersökt stadskaraktär.


Grön markering

visar det område som flest deltagare angett som mest omtyckt

Röd markering

visar det område som flest deltagare angett som minst omtyckt



Stapeldiagram, Ålsten

Staplarna visar procent av antalet deltagare som markerat att de påverkats positivt eller negativt av en viss faktor i stadsmiljön som helhet i Ålsten.

Uttolkning av resultat i stapeldiagram över Ålsten.

Sammantaget upplever deltagarna sin stadsdel på ett mycket starkt positivt sätt. Mer än hälften av deltagarna upplever samtliga stadsbyggnadsfaktorer, utom trafik och hantering av störningar som positiva i området. Mest påtagligt är att nästan alla deltagare upplever att natur och gångvägar påverkar dem positivt. Ett stort antal deltagare upplever att den historiska betydelsen av hus och platser händelser och utblickar i området påverkar dem positivt, liksom färg, skala, arkitektur, material och ljus. Konst är en faktor som utmärker sig i att inte påverka deltagarna i någon större utsträckning alls i området beroende av att den inte förekommer i någon högre grad.



What?

The delivery of a compilation of the results from the survey procedure consists of three important parts.


Firstly

the radial diagrams from measurement with Meerci®™ of the individual locations in an area. These charts give an immediate picture of the qualities of the places.


Secondly

the reasons behind the measured experiences of each place. The reasons behind the experiences provide information about which qualities should be preserved and which shortcomings should be remedied.


Thirdly

a bar chart showing which factors are perceived most positively or negatively for the entire delimited area that was included in the survey. The bar chart provides information on which area factors are most important to conserve or address.


The compilation of results is delivered in a powerpoint and in a more detailed report. All raw data is also delivered to the client.


Examples of the three parts in the delivery are taken from the thesis Evaluation of urban environments, a method to measure experience (LTH 2009). The format of deliveries has after the dissertation been developed to become the service product Meerci®™. 



The example of the garden city of Ålsten, Stockholm

The participants' assessment of the experience on Ålstensgatan

Ålstensgatan

Evaluation Ålstensgatan

Summary of the participant’s responses:

Design


Positive

- ”Nice and cozy with the blue train and the beautiful colored houses.”

- “I like” low rice houses” in two stories.”

- “Good looking roofs and colors.”

- ”Cozy feeling in center of the village.”

- ”The alley is great.”

- “The tram fits in perfectly.”

- ”The tram”12:an” is part of our identity in Ålsten.”

- ”Small town feeling ”

- ”Nice old fashion houses and nice views.”


Negativ

- ”The tram is a danger for pedestrians in the traffic environment.”



Uses


Positiv

- ”Always nice to shop here.”

- “We are all happy that the tram is still going strong despite threats of exchanging the tram for busses.”

- ”I like the nice shops that are well kept with very little damage despite that this place are seldom empty.”

- ”Good public transportation to the inner city.”

- “Nice little square with good commercial service.”


Negativ

- “A prime minister died here 1945.”

- ”The new traffic tolls will turn Ålsten into a giant parking lot.”

The participants' assessment of urban planning

factorsin Ålsten as a whole

Map Ålsten

Blue line

shows delineation for investigated urban character.


Green marking

shows the area that most participants indicated as most liked (nature).

Red marking

shows the area that most participants indicated as least liked (traffic).



Bar chart Ålsten (whole area)

The bars show the percentage of the number of participants who marked that they were positively or negatively affected by a certain factor in the urban environment of Ålsten as a whole.

Interpretation of results in bar charts of Ålsten.

Overall, the participants experience their neighborhood in a very strongly positive way. More than half of the participants experience all urban planning factors, except traffic and handling of disturbances, as positive in the area. Most noticeable is that almost all participants feel that nature and footpaths affect them positively. A large number of participants feel that the historical significance of houses and places, events and views in the area affect them positively, as do color, scale, architecture, materials and light. Art is a factor that stands out in not influencing the participants to any great extent at all in the area due to the fact that it does not occur to any greater degree.



unsplash